-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48947 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

منظور ازلوح محفوظ كه ميگويند قرآن كريم بر اساس لوح محفوظ است چيست ؟



انسان كامل كتابي است جامع جميع كتب الهيه ، كه نسخه اكبر عالم است . انسان به اعتبار روح و عقل كه از لطائف سبعه وجودي او و از مراتب حقيقت انسان كامل است ، كتابي عقلي است كه ام الكتاب نام دارد ؛ چون جميع كتب الهي در اين كتاب تكويني به وجود عقلي و جمعي و قرآني موجودند و چون مقام عقل ، مقام كليات و ديار مرسلات و حقايق كلية مطلقه است، عقل مدرك كليات و صور مجرده است .

انسان همچنين به اعتبارقلب خود كه يكي از لطايف سبعه انسانيه است كتاب لوح محفوظ است و به اعتبار وجود نفسي كه تعلق تدبيري به بدن دارد و به اعتبار وجود نازل كه عين بدن است كتاب محو و اثبات است . چون مقام نازل نفس ، مقام اتحاد با بدن و محكوم به حكم بدن بودن است .

لذا نفس بماهي نفس ، متحرك به حركت جوهريه است و بعداز استكمالات از مقام نفسيّت ترفّع پيدا ميكند و به مقام روح و عقل و قلب و سر خفي و اخفي مي رسد .

بر حسب اصطلاح ، عقل اول و نفس كليه ام الكتاب و حضرت علميّه خوانده مي شود . به عقل اول به اعتبار احاطة وجودي و سعة ذاتي آن ام الكتاب اطلاق ميشود زيرا جميع حقايق وجودي را به نحو اعلي و اتم در بر دارد و تفصيل همين حقايق در نفس كلي ، موجود است كه بدان جهت كتاب مبين ناميده مي شود .

چرا كه مجملات درعقل در واقع همان مفصّلات در نفس كليّه اند و تنها به اجمال و تفصيل تفاوت ميكنند .

همچنين به نفس منطبع در ماده كتاب محو واثبات اطلاق مي شود زيرا جسم كلي به اعتبار اينكه در معرض حوادث و تحول مي باشد عين همان نفس كلي است . مراد از محو و اثبات صور شخصيهاي كه منطبع در نفس مي باشد و تابع استعدادهاي اعيان ثابته آن صور است كه ظهورش در نفس مشروط به اوضاع و احوال خاصي مي باشد كه در واقع علل معدّه هستند براي تلبّس اين ذوات و اعيان به صور متجدد و متغير.(1)

بحث درباره حقيقت قرآن كريم ميتواند مقدمه اي باشد براي توضيح و اثبات اين مطلب دربارة ذات واجد تعالي ، يكي از مسايلي كه در خصوص علم الهي و علم ذاتي حضرت حق گفته شده اين است كه حق تعالي به حسب ذات خودش واجد جميع علوم مي باشد و علم الهي منشأ آفرينش و پيدايش واقع شده است .

هرچيزي كه در عالم هستي وجود دارد از ذات باري تعالي وجودش را دريافت كرده نظير قدرت، حيات و ...

موجودات هم بر اساس مراتب مختلف، اين كمالات وجودي را دريافت كرده اند از جمله اين مطالب، علم الهي است كه حق تعالي ، عالي ترين مرتبه علم را كه علم به همه عالم امكان و اسرار آن هست به انسان كامل ، به پيامبر خودش عنايت فرمود .

بنابراين عالي ترين مرتبه علم الهي كه اساس قرآن كريم و حقيقت مكتوب وجود انسان مي باشد نامش ام الكتاب است و ما اين را به علم انسان كامل تطبيق كرده ايم ولي اين از نظر عوالم وجود هم قابل پي گيري است كه بحثي حكمي و فلسفي است و مقدماتي را مي طلبد كه مستند به آيات و روايات قرآن بايد باشد و به طور خلاصه ؛ عوالم عالي تر وجود مثل عالم تجرد ، منشأ پيدايش عوالم مادون خودشان هستند . آنچه كه در عالم دنيا به ظهور مي رسد جلوه اي و ظهوري از آن حقيقت بالاست از جمله حقيقت علم آن علومي هستند كه در عوالم تجرد هستند و در قرآن تعبير به ام الكتاب شده . ولدينا ام الكتاب لا يمسُهُ الّا المطهرون

پس كتابي كه در دست شماست يك حقيقي دارد به نام ام الكتاب . ولدينا ام الكتاب آن در نزد ماست و از تغيير و تحول مصون است و حقيقت اين است كه جز پاكان به آن دسترسي ندارند .

عالمي ميان عالم دنيا و عالم تجرد حكايت از كتابي است كه كتاب مبين ناميده شده ، چون هرچقدر از قيد مطلق و تجرد محض نزديك مي شويم به عالم شهادت كه عالم دنياست مطالب براي اهل دنيا واضح تر و روشن تر مي شود.

همين حقيقت قرآن كريم براي اينكه به دنيا برسد و اين حقايق ظهور پيدا كند و چهره و لباس مادي بپوشد و در دست انسان ها قرار بگيرد بصورت الفاظ و كلمات تنزل پيدا ميكند.

حقيقت تنزل هم همين است كه آن حقايق وقتي در قالب تنگ الفاظ قرار مي گيرند و چهره ملفوظ و مكتوب پيدا مي كنند در واقع نازل شده آن حقايق مي شوند .

نتيجه :

لوح محفوظ ، مرتبهي مجرد همهي حقايق است كه همه چيز در آن از علم الهي وجود دارد و انعكاسي از آن را در لوح محفوظ مييابيم و هركتابي و هر هدايتي، كه بر مبناي اين واقعيات و حقايق صورت ميپذيرد، از اين حقيقت بهره دارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ عالم اسرارآميز خيال، دكتر احمدضرّابي، ص 21 ـ 23

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.